Chocolade & Welzijn


Laat je verrassen door de goede eigenschappen van chocolade, zodat je er met een gerust hart van kunt genieten.

Chocolade en Gezondheid

Chocolade is een natuurproduct en bevat vele waardevolle ingrediënten. Bij een gematigde consumptie heeft het een plaats in een evenwichtige voeding.

De Innerlijke Waarden van Chocolade
Energiebron voor een actieve levensstijl

Omwille van de hoge concentratie calorieën in een relatief kleine hoeveelheid en dankzij de positieve relatie tussen suikers en vetten is chocolade een belangrijke bron van directe energie. Chocolade compenseert ook heel snel de energie die het lichaam verbrandt bij zware fysieke of mentale inspanningen. Vandaar dat chocolade zo populair is bij atleten, studenten en iedereen die snel zijn energie wil aanvullen na een zware activiteit. Kortom, chocolade gaat hand in hand met een actieve levensstijl.




Polyfenolen zouden vrije radicalen neutraliseren

Polyfenolen zijn natuurlijke stoffen die terug te vinden zijn in gezonde planten zoals fruit en groenten, en ook in de cacaoplant. De polyfenolen in cacao behoren tot de categorie flavanoïden, in het bijzonder de flavanolen.

Cacaobonen bevatten bijzonder veel flavanolen, nog meer dan rode wijn of groene thee. Cacao bevat ook ongewoon grote hoeveelheden complexere flavanolen: procyanidinen. Dit zijn krachtige antioxidanten die de lichaamscellen beschermen tegen het effect van vrije radicalen. Onderzoeken hebben aangetoond dat vrije radicalen het verouderingsproces versnellen en dat ze verantwoordelijk zijn voor de achteruitgang van bepaalde lichaamsfuncties, zoals het zicht of zenuwsysteem. Verder lijken de flavanoïden een positieve invloed te hebben op het cardiovasculaire systeem, het immuunsysteem te versterken, de cholesterol / bloeddruk te verlagen en de werking van bloedvaten te verbeteren.

Lage cholesterolwaarden

In cacao en chocolade vinden we een uniek verzadigd vet dat, volgens recent onderzoek, een neutraliserend effect heeft op de productie van het slechte cholesterol en dat eventueel de aanmaak van het goede cholesterol bevordert. Cacao en donkere chocolade zijn van nature cholesterolvrij. Witte en melkchocolade bevatten slechts een minimale hoeveelheid cholesterol, afkomstig van melk gebruikt in deze producten.

Suiker die traag door het lichaam geabsorbeerd wordt, wat zorgt voor een lage glycemische index

Voordat cacaobonen worden omgezet in chocolade, bevatten ze heel weinig natuurlijke suikers. De toegevoegde suiker zorgt dat de bloedsuikerspiegel slechts heel licht stijgt, wat resulteert in een lage glycemische index. Dankzij de unieke samenstelling van chocolade wordt de aanwezige suiker heel traag geabsorbeerd door het menselijk lichaam. Chocolade bederft de tanden niet. Het eten van chocolade kan een gevoel van welzijn creëren en een kalmerend effect hebben op iemands gemoedstoestand.

Stimulerend effect van teobromine en cafeïne

Cacao en chocolade bevatten ook minimale hoeveelheden teobromine en cafeïne. Deze stoffen hebben een stimulerend effect op het centrale zenuwstelsel, de hartslag en de ontspanning van de ademhalingsspieren. Recent medisch onderzoek toont aan dat teobromine en cafeïne vermoeidheid verminderen en de concentratie verbeteren.

Essentiële calcium en proteïnen voor jonge mensen

Kinderen en jongvolwassenen, voor wie proteïnen en calcium extreem belangrijk zijn, houden van melkchocolade en dranken met chocolade. Verder zijn melkchocolade en witte chocolade op zich ook bronnen van calcium en proteïnen.

Vitamines A en B12 ondersteunen groeiprocessen

Melkchocolade en witte chocolade zijn vooral rijk aan vitamines A en B12 die, onder andere, bijdragen aan de groei van gezonde tanden en beenderen, de opname van calcium en fosfor, de aanmaak van rode bloedcellen en de groei van spieren en weefsels.

Vitamines B - complex, D en E

Cacao en donkere chocolade bevatten ook veel vitamines B - complex, nodig voor het vrijmaken van energie en het aanmaken van bouwstoffen van het lichaam. Verder bevatten donkere, witte en melkchocolade ook vitamines D en E.

Mineralen voor de goede werking van het lichaam

Naast het feit dat ze een bron zijn van vitamines, is chocolade ook rijk aan mineralen die vitaal zijn voor goede lichaamsfuncties. Donkere chocolade bevat bijzonder veel magnesium, belangrijk voor een goede hersenfunctie. Chocolade bevat ook koper, ijzer, mangaan en zink: stoffen die de celgroei, het herstel van weefsels en de absorptie van voedingsstoffen bevorderen.

Dieetvezel met zuiverend effect op het verteringsstelsel

Chocolade heeft ook een positief effect op de vertering. Cacaomassa bevat ongeveer 15% oplosbare en niet-oplosbare dieetvezel. Deze vezel verbetert de darmbewegingen en houdt de darm- en maagwanden zuiver.

Stijgende vraag naar gezonde speciale chocolades

Samenvattend kunnen we als volgt besluiten: chocolade is op veel manieren gezond. Maar het kan nog gezonder. Vandaag de dag zijn klanten veeleisend en kieskeurig. Daarom introduceert 'nJoy Chocolate een groot aanbod chocoladevariëteiten die tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar gezonde speciale chocolades: chocolade zonder toegevoegde suiker en biologische chocolade. Chocolade kan een gezonde rol spelen in ieders leven.

Mineralen

Cacao en chocolade bieden een schat aan mineralen. In combinatie met vitamines zijn ze onmisbaar voor een normale fysieke werking. De belangrijkste mineralen die teruggevonden worden in chocolade zijn:

Calcium
3 - 40% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade.
Vooral in melkchocolade en witte chocolade.
Nodig voor de vorming en behoud van sterke beenderen en tanden; samen met vitamine A, helpt het bij de bloedstolling; speelt een rol in de spierwerking.
Magnesium
6 - 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
De grootste concentraties komen voor in donkere chocolade.
Speelt een rol in het behoud van een sterk beendergestel; draagt bij tot de goede werking van het geheugen en de hersenen en voorkomt depressie.
Koper
0 - 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
Vooral in donkere chocolade en in mindere mate in melkchocolade.
Speelt vermoedelijk een rol bij het voorkomen van cardiovasculaire ziekten.
IJzer
2 - 35% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
Vooral in donkere chocolade.
Actief bij het transport van zuurstof naar alle lichaamsweefsels.
Fosfor
25 - 35% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
Alleen in melkchocolade en donkere chocolade.
Draagt bij tot het behoud van een sterk beendergestel; speelt een rol bij de opname van energie uit voedsel.
Zink
7 - 17% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
De hoogste concentraties komen voor in donkere chocolade.
Belangrijk bij het opnemen van voedingselementen uit macronutriënten; speelt een rol in de celgroei en het herstel van weefsel in het menselijk lichaam.
Mangaan
0 - 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
De hoogste concentraties worden teruggevonden in donkere chocolade en, in mindere mate, in melkchocolade.
Vitamines

In functie van het type en het recept, kunnen chocolades verschillende vitamines bevatten die helpen bij het innemen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De volgende vitamines zijn de belangrijkste:

Vitamine A
2 - 9,1% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade.
Vooral in melkchocolade en witte chocolade, in mindere mate in donkere chocolade.
Noodzakelijk om weerstand op te bouwen; verbetert het zicht; helpt bij een evenwichtige groei; speelt een rol bij het gezond houden van de huid, het oogoppervlak, het tandvlees en het haar.
Vitamine B - complex
B1: 7% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
B2: 12 - 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
B3: 1 - 6% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
B5: 8 - 11% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
B11: 7 - 8% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
B12: 0 - 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
Cacao en donkere chocolade bevatten vitamines B1, B2, B3, B5 en B11. Melkchocolade en witte chocolade bevatten een uitzonderlijk hoge hoeveelheid B12, dankzij de melkpoeders die toegevoegd zijn aan het recept.
Zorgt, in combinatie met andere vitamines, voor het vrijmaken van energie uit voedsel en de vorming van bouwstenen voor het lichaam.
Vitamine D
± 32 - 36% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
In donkere, witte en melkchocolade.
Noodzakelijk om sterke tanden en beenderen op te bouwen en te behouden; bevordert de opname van calcium en fosfor in het lichaam; speelt een rol in het behoud van het immuunsysteem.
Vitamine E
± 25 - 35% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100g chocolade
In donkere, witte en melkchocolade.
Noodzakelijk voor de productie van rode bloedcellen en de opbouw van spieren en andere weefsels; heeft antioxiderende eigenschappen: beschermt meervoudige onverzadigde vetzuren tegen oxidatie; beschermt celwanden.

Nutriënten

Cacao en chocolade zijn belangrijke energiebronnen: dankzij de concentratie van calorieën in een klein volume, horen cacao en chocolade tot de meest geconcentreerde plantaardige energieleveranciers. Dit is waarom het bij sportmensen een zeer geliefd voedsel is om te herstellen na een intense training.

Chocolade bevat een combinatie van suikers en vetten die u goed doen voelen tijdens en na de consumptie. Relevante wetenschappelijke studies tonen een toegenomen tevredenheidsgevoel aan bij de meerderheid van de gebruikers.

Cacao en donkere chocolade bevatten geen cholesterol. Melkchocolade en witte chocolade bevatten slechts minimale hoeveelheden door de toegevoegde melkvetten.

Cacao en chocolade bieden een ware schat aan mineralen: koper, magnesium, ijzer, fosfor, calcium. Een voorbeeld: 100 g melkchocolade of witte chocolade bevat tussen 20 en 40% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) calcium.

Er wordt aangenomen dat bepaalde polyfenolen in cacao en chocolade een antioxiderend effect hebben, zoals polyfenolen in rode wijn. Studies zijn lopende en laten veelbelovende resultaten zien. De flavanoïden in cacao kunnen de oxidatie tegengaan die goede cholesterol (HDL) omvormt in slechte cholesterol (LDL). Wetenschappers suggereren zelfs dat cacao flavanoïden een sterker antioxiderend effect hebben dan de flavanoïden in rode wijn. Cacao polyfenolen kunnen ook het lichaam beschermen tegen stoffen die het immuunsysteem beschadigen en die reuma en artritis in de hand kunnen werken. Veel van deze studies werden uitgevoerd in Japan en bijkomend onderzoek is nodig alvorens definitieve verklaringen kunnen worden afgelegd. Wetenschappelijke studies tonen aan dat bepaalde polyfenolen in cacao de vrije radicalen kunnen neutraliseren die het DNA in lichaamscellen kunnen aantasten. Verder kunnen ze ook andere vrije radicalen neutraliseren die kanker veroorzaken. Verder onderzoek is nodig naar deze wetenschappelijke indicaties.

Cacao en chocolade bevatten een stearinezuur. Dit unieke verzadigde vetzuur heeft een neutraliserend effect op de productie van LDL of “slechte” cholesterol, zelfs met een gematigde dagelijkse consumptie. Dezelfde studies tonen aan dat het stearinezuur in chocolade de productie kan bevorderen van gematigde hoeveelheden “goede” cholesterol bij bepaalde proefpersonen.

Cacao massa bevat ongeveer 15% oplosbare en niet-oplosbare dieetvezel. Dieetvezel speelt een belangrijke rol bij de doorgang van voedsel door de darmen en het zuiver houden van de darm- en maagwanden.

Melkchocolade en witte chocolade kunnen beschouwd worden als belangrijke bronnen van calcium en proteïnen. Callebaut melkchocolade en witte chocolade bevatten tussen 14 en 30 % vaste melkstoffen. Dit komt overeen met 4 – 8 g proteïne per 100 g chocolade, of 15 % - 25 % van de ADH.

Melk – een van de belangrijkste bronnen van calcium in onze voeding – neemt af in populariteit bij opgroeiende kinderen en volwassenen. Niettemin hebben we calcium nodig om onze tanden en beenderen sterk te houden. Volgens wetenschappers kan het gebruik van chocolade en cacao als natuurlijke smaakstoffen voor melk een rol spelen in het tegengaan van deze trend.

Cacao en chocolade bevatten zeer minimale hoeveelheden cafeïne en teobromine. Wetenschappers denken dat deze stoffen een stimulerend effect hebben op het menselijke lichaam. De hoeveelheden die teruggevonden worden in cacao en chocolade zijn echter zo klein dat er geen sluitend bewijs is voor deze effecten.

Regelmatige, gematigde consumptie van chocolade past perfect bij een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon en bij een gezonde levensstijl die smaak en gezondheid met elkaar verzoent.

Psychologie
Dankzij zijn verbluffende smaak is chocolade één van de favoriete lekkernijen geworden van een groot aantal consumenten. Chocolade roept emotionele waarden op: plezier, genot en smaak.

Veel mensen geloven – al sinds de oudheid – dat cacao en chocolade werken als een afrodisiacum en dat ze het liefdesleven stimuleren. Is dit een mythe? Wat met de verhalen van Casanova en de Markies De Sade die grote hoeveelheden chocolade verorberden en hun godenvoedsel gaven aan hun vrouwelijke fanclub om hun lusten aan te wakkeren? Het is leuk om te geloven dat het zo is, maar toch lijkt er geen sluitend wetenschappelijk bewijs te bestaan.

Chocolade is niet verslavend, in de zin dat hij geen verslavende stoffen bevat. Toch bestaan er chocoladeverslaafden, of niet? Inderdaad, maar op een vrij onschuldige manier. Chocolade heeft niet alleen een overweldigende smaak, voor sommige mensen heeft hij ook een troostend, positief psychologisch effect. Een effect dat veel mensen pleziert, zoals het lezen van een goed boek, het invullen van kruiswoordraadsels of het bekijken van een goede film.

“Chocolade is een mythisch voedingsmiddel dat een plaats verdient tussen alle andere verboden vruchten.” - Sylvain Lebel

Bron: Callebaut